تفاوت روکش مات و براق

تفاوت روکش مات و براق

تفاوت روکش مات و براق

یکی از رایج ترین معضلات و سوالاتی که مشتریان ما هنگام چاپ کارت ویزیت گرفته تا چاپ عکس عروسی ، تا چاپ های هنری با آن مواجه می شوند، درک تفاوت بین کاغذ براق و مات است. تفاوت ظاهری که بین روکش براق و مات وجود دارد نحوه انعکاس پرتوهای نور می باشد. یک سطح براق، پرتوهای نور را در یک جهت منعکس می‌کند، که منجر به یک اثر “براق” در زوایای خاص می‌شود، در حالی که یک سطح مات نور را در جهات مختلف منعکس می‌کند و همچنین نور را پخش می‌کند تا درخشش کمتری وجود داشته باشد.

نکته بسیار جالب این است که از همان پوشش مبتنی بر خاک رس برای ایجاد کاغذهای براق و مات استفاده می شود – این فرآیند بسته به پرداخت که برروی آن اتفاق می افتد متفاوت است. از آنجایی که کاغذ بدون پوشش به طور طبیعی قابل تشخیص نیست، پوشش به پر شدن منافذ کمک می کند و میزان جوهری که در طول فرآیند چاپ به کاغذ جذب می شود را کاهش می دهد. با این روش کاغذ به دست آمده نه تنها بادوام تر ، بلکه صاف تر به نظر می رسد و رنگ ها غنی تر و روشن تر به نظر می رسند. کاغذ مات از پوشش کمتری استفاده می کند و به نوعی کمتر از کاغذ براق پولیش می شود.

به عنوان یک قاعده کلی، یک پوشش براق به عکس ها و محصولات چاپی شما درخشندگی بیشتری می بخشد و همچنین محافظت بیشتری در برابر لکه ها و آسیب ها می دهد. از طرف دیگر، روکش مات به عکس‌ها و چاپ‌های شما ظاهری آرام با رنگ‌های ملایم‌تر و درخشندگی جزئی تر می بخشد. اینکه آیا تصمیم دارید در محصولات چاپی خود از روکش مات یا براق استفاده کنید، در نهایت به سلیقه های شخصی شما ربط پیدا می کند ، اما برخی ملاحظات علمی هم نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید تا در انتخاب مات / براق بودن دچار مشکل نشوید. مات و براق بودن هم در چاپ کارت ویزیت سلفون و همچنین در چاپ کارت ویزیت لمینت مات و براق و چاپ تراکت با روکش و بسیار موارد دیگر کارایی مخصوص به خودش را دارد.

ما در این مقاله چاپ کارت ویزیت مات بهتر یا براق قصد داریم در بخش های مختلف چاپی و اثراتی که مات و یا براق برروی محصولات چاپی شما می گذارد بطور گام به گام برای شما بیان بکنیم

گزینه یک : کــــــــــارت ویزیت

وقتی نوبت به کارت ویزیت می رسد، پوشش براق تا حد زیادی مورد علاقه مشتریان می باشد. پوشش براق محافظت بیشتری در برابر آسیب ارائه می دهد و به رنگ های مرده روشنی ظاهری زیبا و درخشانی می بخشد. روکش براق نیز انتخاب بسیاری از افراد برای چاپ کارت ویزیت خود می باشد زیرا عکس‌ ها برروی روکش براق شاین تر و روشن تر به نظر می رسند.

با این حال موارد زیادی وجود دارد که کارت ویزیت مات ممکن است گزینه مناسب تری باشد، روکش مات به عنوان یکی از محصولات مورد علاقه ای که طرفداران مخصوص به خودش را دارد استفاده و انتخاب می شود. اگر پس زمینه کارت شما عمدتا سیاه و یا تیره رنگ باشد روکش مات انتخاب بسیار مهمی برای این کار می باشد. زیرا روکش براق نور در آن منعکس می شود و دید مطلوبی ندارد. برخی از مشاغل سنتی (مانند وکلا، حسابداران، افسران نظامی و …) ممکن است روکش مات را ترجیح دهند. در نهایت، اگر می خواهید گزینه نوشتن روی کارت ویزیت خود را داشته باشید روکش مات برای این کار مناسب تر است.

گزینه دوم : بــــــــروشور

روکش براق گزینه مناسبی برای چاپ بروشور های شارپ و رنگ های جیغ می باشد و گزینه مناسبی برای این کار می باشد برای مثال یک آژانس مسافرتی یا شرکت پذیرایی که قدرت عکس‌ برداری درخشان شفاف تری را دارند می توانند از روکش براق استفاده بکنند ولی شرکت های دیگری که از طرح های تیره استفاده می کنند می توانند از روکش مات استفاده بکنند. همچنین اگر طراحی بروشور شما حول محور تایپوگرافی یا اینفوگرافیک پررنگ باشد استفاده از روکش مات برای محصول نهایی مناسب‌تر خواهد بود.اگرچه بروشورهای مات چندان رایج نیست، اما مواقعی وجود دارد که روکش مات مناسب تر باشد.

چاپ کارت ویزیت مات بهتر یا براق

گزینه سوم : تــــــــراکت

هر دو روکش براق و مات برای تراکت تبلیغاتی و پوسترها مناسب هستند. مانند هر محصول چاپی دیگری، بهترین گزینه تا حد زیادی به طرح و هدف شما بستگی دارد. بطور کلی روکش های براق برای محصولات شاد و جشنی بسیار مفید و کاربرد دارد و می تونید از این طرح ها استفاده بکنید.

روکش مات گزینه مناسب برای طراحی هایی با طیف رنگی کمتر می باشد که برای تصاویر قدیمی و یا لوکیشن های قدیمی بسیار مناسب می باشد. اگر چاپ پوستر و یا تراکت شما قرار است در یک محیط بشدت روشن و یا آفتابی استفاده بشود بهتراست از روکش مات استفاده بشود. اگر قرار است طرحتون را در قاب شیشه ای قرار بدهید بهتر است از روکش مات استفاده بشود.

گزینه چهارم: عکـــــــــــــس

چاپ براق و مات مزایای مخصوص به خودش را برای چاپ عکس دارند. چاپ عکس براق برای عکس ها پر زرق و برق و شفاف و بخصوص عکس های با کیفیت بسیار مناسب و کاربرد دارد.

افراد برای عکس های عروسی و یا خانوادگی معمولا تمایل دارند از کاغذ مات استفاده بکنند زیرا کاغذ مات به نوعی بعضی از ضعف های عکس را پوشش می دهند به این خاطر تمایل افراد بیشتر چاپ کاغذ سیلک می باشد. برای مثال چاپ عکس سیلک که مات می باشد اثر انگشت روی آن کمتر خواهد بود و ماندگاری بیشتر خواهد داشت.برای دستیابی به روکش و یا کاغذ مات توصیه می‌کنیم عکس‌های خود را روی کاغذ سیلک یا لاستر مات چاپ کنید.

Better matte or glossy business card printing

در چاپ نفیس ما طیف گسترده‌ای از کاغذ و روکش های ممتاز و ایده آل را در سایت موجود داریم، بنابراین مهم نیست که چه چیزی را چاپ می‌کنید، می‌توانید ضخامت و پوشش مناسب برای محصول خود را انتخاب کنید. وقتی در مورد  روکش براق و مات صحبت می کنید یک نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که براساس طرح و سلیقه خودتان می توانید به طرحتون زیبایی خاصی هدیه بدهید.

امیدوار هستیم مقاله تفاوت روکش مات و براق برای شما مفید بوده باشد و نهایت استفاده را از مطالعه این مقاله تفاوت روکش مات و براق ببرید. و همچنین امیدوار هستیم در انتخاب مات و براق بودن محصول خود به نتیجه مطلوبی رسیده باشید.

اشتراک گذاری پست