آموزش آماده کردن فایل چاپی

آموزش آماده کردن فایل چاپی

آموزش آماده کردن فایل چاپی

چاپ آنلاین به دلیل سادگی در فرآیند سفارش دهی و سرعت نسبتا سریع آن به خودی خود به یکی از صنایع رو به رشد در دنیا تکنولوژی ما تبدیل شده است. همچنین یک نکته با اهمیت ناگفته نماند که می توان آن را در هر مکان و در هر زمانی انجام داد. برای اینکه فایل های چاپی شما دقیقاً همان‌طور که می‌خواهید چاپ بشود، باید مطمئن شوید که از کیفیت بالا و دقیقا مطابق با اصول فایل های چاپی طراحی شده باشد و سپس اقدام به ثبت سفارش بکنید. در این مقاله آموزش آماده کردن فایل چاپی سعی میکنیم مهم ترین نکات لازم برای ارسال فایل به بخش چاپ برای شما بیان بکنیم.

سوال 1 ) آیا همه تصاویر از واضوح بالایی برخوردار است و آیا فایل ها با الزامات DPI آن محصول چاپی مورد نظر مطابقت دارند یا نه؟

تار بودن و یا پیکسل پیکسل بودن عکس‌ها و تصاویر شما بصورت رک و پوست کنده می توان گفت که چاپ شما را خراب می‌کند. حتی اگر تصاویر تا حدودی روی صفحه نمایش رایانه شما عالی به نظر برسد باز هم در نهایت فایل چاپی شما را می تواند خراب بکند. در هر نوع سفارش چاپی به یک DPI “رزولوشن” خاص خودش نیاز دارند تا عکس ها و تصاویر واضح ظاهر شوند. ما برای اکثر سفارشات چاپی مثل ( چاپ کارت ویزیت ، چاپ تراکت ، چاپ لیبل ، چاپ تیشرت ، چاپ روی لیوان 300 پیکسل بر اینچ را توصیه می کنیم مگر اینکه محصولی مانند چاپ عکس روی شاسی که باید 200 پیکسل و یا سفارشات لارج فرمت مثل چاپ بنر و یا پوستر دیواری که باید 72 پیکسل بر اینچ باشد.

سوال 2 ) آیا غلط املایی، اعداد و اطلاعات کلی محتوا را با دقت بررسی کرده اید؟

ما نمی توانیم به اندازه کافی بر این نکته تأکید کنیم چرا که چک کردن فایل از لحاظ غلط املایی و ویراستاری جز مواردی نمی باشد که ما در چاپ نفیس به آن توجه بکنیم در نتیجه باید در هنگام طراحی فایل های خود نهایت دقت را داشته باشید. داشتن یک غلط املایی می تواند تمامی هزینه ها و وقت هایی که برای رسیدن یک فایل چاپی گذرانده اید را از بین می رود.

سوال 3 ) آیا اندازه متنی که انتخاب کرده اید خوانایی دارد ؟

می‌خواهید مطمئن شوید که چاپ‌های شما برای همه خوانا می باشد یا نه؟ ما در مقاله آموزش آماده کردن فایل چاپی به همه این توصیه را می کنیم که از نسخه طراحی شده خود یک پرینت ساده بگیرید و بعد از تایید نهایی اقدام به سفارش چاپی در تیراژ بالا انجام بدهید.

سوال 4 ) آیا تصاویر و متن های شما تراز می باشند؟

هیچ چیز بدتر از نداشتن یک هارمونی و تراز نبودن تصاویر و متنون شما وجود ندارد به خصوص اگر بقیه قسمت های چاپ شما عالی باشد. اکثر برنامه های طراحی مانند فتوشاپ دارای راهنمای تراز کردن می باشند و شما را در این کار کمک می کنند.

سوال 5 ) آیا لایه های طراحی شما بصورت تک لایه و فونت ها بصورت عکس می باشند؟

مهم است که فایل‌های خود را قبل از ذخیره سازی و آپلود بصورت تک لایه و یا Group بکنید تا مطمئن شوید که لایه‌ها در فرآیند چاپ حذف یا جابجا نشوند. علاوه بر این اگر فونت ها را بصورت عکس تبدیل نکنید ممکن است در سیستم های چاپی دیگر به فونت های دیگر تغییر پیدا بکند.

نحوه آماده سایزی فایل چاپی

سوال 6 ) آیا جهت (افقی یا عمودی) فایل های شما مطابق با آنچه که قرار است در فرم سفارش انجام بدهید می باشد ؟

این نکته بسیار واضحی می باشد که جهت فایل های شما باید با جهتی که قصد چاپ آن را دارید مطابقت داشته باشد. مثلا اگر فایل روی شما افقی باشد یا فایل پشت شما هم عمودی باشد.

سوال هفتم ) آیا فایل پشت و روی فایل شما با هم مطالبقت دارد یا نه؟

با توجه به نوع محصول در بیشتر مواقع فایل های جلو و پشت شما باید هر دو عمودی و یا افقی باشند. اینکه یک سمت فایل عمودی و سمت دیگر افقی باشد این ضعف کار طراحی شما می باشد. در بعضی از موارد مثل چاپ بروشور گلاسه و یا چاپ کارت ویزیت کتان که برای مطب های پزشکی به عنوان نوبت دهی از آن استفاده می شود یک سمت فایل عمودی و سمت دیگر فایل افقی می باشد در بیشتر موارد باید جهت ها در یک سمت باشد.

اکنون که تقریباً برای نهایی کردن و آپلود فایل‌های خود آماده هستید، هنوز چند نکته دیگر وجود دارد که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم تا مطمئن شوید که چاپ‌های شما همان‌طور که می‌خواهید انجام شود.

انواع فایل ها و مد رنگی

ما در گروه هنری چاپ نفیس انواع فایل های مختلف را برای چاپ می پذیریم از جمله: TIF، TIFF، EPS، AI، PSD، JPG، PNG، PDF ولی بهترین و مهمترین نوع فایل های چاپی که باید در اولویت ارسال فایلی خود قرار بدهید فرمت های JPG، PNG، PDF می باشند.

برای اساس نوع سفارشی که قصد دارید انجام بدهید مد رنگی سیستم خودتان را باید براساس آن تنظیم و طراحی بکنید بطور کلی مدهای رنگی CMYK برای سفارش های ( چاپ کارت ویزیت ، چاپ تراکت ، چاپ بروشور ، چاپ لیبل ، چاپ سربرگ ، چاپ پاکت ، چاپ بنر ، پاپ پوستردیواری و … )

و فایل هایی که باید براساس مدرنگی RGB طراحی بکنید شامل : ( چاپ روی تیشرت ، چاپ روی لیوان ، چاپ عکس ، چاپ سویشرت ، چاپ پرچم ، چاپ پازل ، چاپ پدموس و … ) می باشد

حاشیه امن قرار بدهید

برای تمامی فایل های چاپی خود یک حاشیه امن قرار بدهید این حاشیه امن باید براساس نوع سفارش شما متفاوت باشد برای مثال برای چاپ کارت ویزیت سلفون ویزیتی و یا چاپ لیبل یووی و یا هر جنس دیگری باید یک حاشیه امن 3 میل در نظر بگیرید ولی در بعضی موارد دیگر مثل چاپ کارت ویزیت لیمنت براق 9 در 6 چاپ سربرگ کتان این حاشیه امن را 5 میل در نظر بگیرید.

امیدوار هستیم مقاله آموزش آماده کردن فایل چاپی برای شما مفید بوده باشد و یک آموزش نحوه آماده سایزی فایل چاپی را یاد گرفته باشید و باز اگر نکته خاصی دیگری وجود داشته باشد شما می توانید از تیم مشاوره گروه هنری چاپ نفیس بپرسید.

اشتراک گذاری پست